stephan reusse
     

In Buch „die Kunst der Abstrakten Fotografie“
Stephan Reusse - Thermovisions
by Prof. Gottfried Jäger


 

In the photographic oeuvre of Stephan Reusse, his „Thermovisions” are one of three blocks of work to which he has added on a continuous basis ? the others being the „Pissflowers” and „artists‘ portraits”. The earliest „Thermovisions” date from Reusse‘s student days in the early 1980s. At the beginning his motifs were in black-and-white, but from 1986 he produced only cibachrome prints sized 180 by 220 cm.
The „Thermovisions” are created by combining photography and thermography. The two processes are analogous: while the camera records light waves, the thermograph registers heat differences. The apparatus consists of a heat sensor connected to a computer. This converts the sensor data into an image that can be seen on the computer screen. Reusse photographs the screen picture with a camera to obtain a negative from which his cibachromes can be printed. Forms with low temperatures appear on the screen in bluish colours, while high temperatures result in a range of colours from orange to white. An object does not necessarily have to be present for the thermograph to produce an image. It is sufficient if something has created an aura of heat. And this also applies to phenomena that are invisible by nature such as breath or a fart.
Photo historians will thus classify most of the „Thermovisions” as „phantom pictures”, while art historians will probably see them as a form of “Spurensicherung” [. . .].
 

In Buch „die Kunst der Abstrakten Fotografie“
Stephan Reusse - Thermovisionen
Von Prof. Gottfried Jäger


 

Seine »Thermovisionen« bilden im fotografischen Oeuvre von Stephan Reusse einen der drei kontinuierlich erweiterten Werkblöcke - neben den »Pissflowers« und den »Collaborations«. Die frühesten »Thermovisionen« stammen noch aus Reusses Studienzeit zu Beginn der achtziger Jahre. Anfangs wurden die Motive in Schwarz/Weiss abgezogen. Ab 1986 gibt es dann nur noch Cibachrome-Prints in Formaten um 180 x 220 cm.
Im Entstehungsprozess der »Thermovisionen« verbinden sich Fotografie und Thermographie. Die Thermographie ist ein der Fotografie analoges Verfahren. Während die Kamera Lichtwellen aufzeichnet, bildet der Thermograph Wärmedifferenzen ab. Das Gerät besteht aus einem Wärmesensor mit angeschlossenem Rechner. Der wandelt die Daten des Sensors in ein Sehbild um, das man auf dem Bildschirm des Rechners betrachten kann.
Dieses Bildschirmbild fotografiert Reusse mit einer Kamera ab, um ein Negativ zu erhalten, von dem er seine Cibachromes herstellen lassen kann. Formen mit niedrigen Temperaturen erscheinen auf dem Bildschirm des Thermographen in bläulichen Farben, hohe in Farbtönen zwischen Orange zu Weiss. Damit der Thermograph etwas abbildet, muß ein Objekt nicht unbedingt anwesend sein. Es reicht, wenn es eine Wärme-Aura hinterlassen hat. Und das gilt auch für vornherein unsichtbare Phänomene wie die Atemluft oder einen Furz.
Fotohistoriker werden einen Gutteil der »Thermovisionen« deshalb zur Gattung der »Phantombilder« rechnen. Während Kunsthistoriker sie vermutlich im Kontext der »Spurensicherung« ansiedeln dürften.